fredag 23 september 2011

Tema Läsning x3

Greppa boken - fatta livet
I onsdags, den 21 september, var det dags för den första föreläsningen i hösten tema, läsning, som biblioteket anordnar tillsammans med ABF. Gäst var Torgny Karnstedt, en oförtröttlig läsinspiratör som många år åkt runt bland skolor för att prata om läsning, språk och böcker.

Vi fick historier, Torgnys egna historier om sina barn och hur de lärt sig använda språket, historier om de ungdomar han mött på föreläsningsturnéerna under åren och vilka reaktioner han fått av eleverna på skolorna. Vi förstod också att det har hänt mycket vad gäller barns och ungdomars läsning de senaste åren.

Han berättade om en lärare som under sitt första år satte IG i svenska på alla sina elever. Vilket liv det blev på skolan, på rektorn och inte minst på föräldrarna. Eleverna hade ju G med sig från grundskolan. Men det visade ju sig att de tester som läraren hade gjort med eleverna visade att de flesta låg på en sjätteklass nivå vad gällde läsförståelse, och vissa så lågt som tredjeklass!

Torgny, som själv har en bakgrund både inom industrin och byggbranschen, visade oss ett mycket konkret exempel på språkets betydelse som han brukade använda mot framförallt byggelever. Han visade på en avbruten stump av en måtttstock och frågade retoriskt vilket hus man kunde bygga med ett sådant.

- Det blir ett litet hus, konstaterade både han och hans byggelever.

- Men om du ska bygga ett liv och bara hade ett språk som var så begränsat, fortsatte Torgny. Vad blir det då för ett liv?

- Ja, det blir ju ett litet liv, kunde vi alla konstatera.

Det var ett genomgående tema under föreläsningen, aha-upplevelser som förmedlades via Torgnys egna historier.

Han ville säkert få fram den minskade läsningen av böcker har betydelse i negativ riktning både för ungdomarna själva och för hela samhället (vilket jag är den första att skriva under på). På ett plan lyckades han med det, men tyvärr blev historierna lite för många och jag (man?) satt och väntade på grundhistorien, vad han egentligen sagt för att alla elever skulle bli så påverkade och förändrade?

Jag upplevde att den ursprungliga frågan hängde lite kvar i luften efteråt;
Varför fattar vi livet när vi greppar boken?
Vi som var där ville ju så gärna. Både få bränsle och inspiration till läsargument i vårt dagliga möte med ungdomar och biblioteksbesökare och stärkas i vår egen uppfattning om att vi står på de godas sida i litteraturens tjänt. Det skulle vara spännande att höra om de eleverna i publiken uppfattade ett svar på frågan.

Lite övriga fakta om Torgny: Den egna läshistorien börjar med ett IG i svenska, men med slumpens och längtans hjälp får han upp ögonen för läsningen och att skriva dagbok blir vägen in i i skrivandet. (Hans egen dagbok stals av Lasse Strömstedt och förlaget ringde upp och erbjöd möjligheten att skriva en bok). Boken Låtsaskungen från 1996 har i år fått en uppföljare; Tro, hopp och jävelskap. Den ges ut eget förlag.

Torgny har också arbetat mycket med ABF projektet Läs för mig , pappa som drivits tillsammans med facket. Det projektet fick ytterligare ett pris idag den 23 september 2011:

Nästa Tema Läsning är onsdag 26 oktober kl. 19 på biblioteket. Läsa varandra med Liza Haglund. Då får vi vägledning i att prata om de stora livsfrågorna med ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar